This research seeks to examine how profit-sharing, promotional activities, and service quality affect decisions regarding working capital financing at BMT Istiqlal Pekalongan, with corporate image as an intervening variable. The background of this study is based on the strategic role of BMT in providing sharia-based financing for business actors, amid challenges to public image and trust due to external conditions in the sharia microfinance industry. The study employs a quantitative method using the Structural Equation Modeling-Partial Least Squares (SEM-PLS) approach on 100 respondents who are financing customers. The analysis findings indicate that profit sharing has a significant positive effect on customer decisions and corporate image; promotion has a positive but insignificant effect on customer decisions and corporate image; service has a negative and insignificant effect on customer decisions, but a significant positive effect on corporate image. Company image was found to have a significant positive effect on customer decisions and significantly mediated the effect of service on customer decisions, but did not mediate the effects of profit sharing or promotion. These findings indicate the importance of strengthening a fair profit-sharing system, providing quality service, and implementing consistent promotional strategies to enhance trust and financing decisions at BMT Istiqlal.
Almas Azhar, I., Suprapto, R., Fuad, N. A., Agama, I., Darussalam, I., & Banyuwangi, B. (2023). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN DAN BAGI HASIL TERHADAP KEPUTUSAN MENABUNG PADA NASABAH DI BANK SYARIAH INDONESIA CABANG ROGOJAMPI. Jurnal Perbankan Syariah Darussalam (JPSDa), 3(1), 2775–6084. https://doi.org/10.30739/jpsda.v2i1.1943
Amalia, R., & Aini, S. N. (2023). Pengaruh Promosi terhadap Citra Perusahaan pada Lembaga Keuangan Mikro Syariah. Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Syariah.
Ariono, I. (2018). Pengaruh Citra Perusahaan, Kualitas Pelayanan Dan Kelompok Referensi Terhadap Pengambilan Keputusan Pembelian Kredit Sepeda Motor Di Pt. Federal International Finance Cabang Wonosobo. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 5(1), 1–13. https://doi.org/10.32699/ppkm.v5i1.434
Febrian, A. A., & Irawati, W. (2024). Pengaruh Lokasi, Citra Lembaga Dan Bagi Hasil Terhadap Keputusan Nasabah Menabung di BMT UGT Nusantara Jombang. BIMA?: Journal of Business and Innovation Management, 6(2), 135–145. https://doi.org/10.33752/bima.v6i2.5900
Fitriani, F., & Nugroho, S. (2024). Pengaruh Promosi terhadap Keputusan Nasabah yang Dimediasi Citra Perusahaan. Jurnal Ekonomi Dan Manajemen Syariah, 90–102.
Ghazali. (2006). Structural equation modeling: Metode alternatif dengan partial least squares (PLS) (Edisi ke-1).
Hidayat, M., Riawan, A., & Putra, B. (2022). Pengaruh Layanan terhadap Keputusan Nasabah pada Lembaga Keuangan Mikro. Jurnal Manajemen Keuangan Islam, 215–228.
Ii, B. A. B., Teori, A. L., & Nasabah, K. M. (2010). Prinsip-Prinsip Pemasaran.
Indonesia, K. (2024). UMKM Indonesia. Kadin Indonesia. https://kadin.id/data-dan-statistik/umkm-indonesia/
Khikmah, L., & Azhar, I. A. (2025). Pengaruh Kualitas Produk Tabungan Idul Fitri dan Bagi Hasil terhadap Minat Menabung Anggota Pada BMT UGT Nusantara Capem Purwoharjo. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 9(1), 238. https://doi.org/10.33087/ekonomis.v9i1.2235
Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran (ed. ke-13,). Jakarta: Erlangga.
Kotler , P., & Keller, K. (2016). Marketing Managenent Global Edition (Vol. 15E). https://doi.org/10.1080/08911760903022556
Lubis, D. S., Arif, M., & Syahriza, R. (2023). Pengaruh Citra Bank Terhadap Keputusan Nasabah Dalam Mengambil Pembiayaan Dengan Pelayanan Sebagai Variabel Moderating Pada PT. BPRS al-wasliyah Medan Tahun 2021. Jurnal Manajemen Akuntansi (JUMSI), 3(4), 1157–1170. https://doi.org/10.36987/jumsi.v3i4.4939
Marda, W. S. (2024). wina 2024 Pengaruh Promosi, Layanan Dan Bagi Hasil Terhadap Keputusan Masyarakat Muslim Dan Non Muslim Menjadi Nasabah Pembiayaan Di PT Bank Muamalat KCP Stabat. Pengaruh Promosi, Layanan Dan Bagi Hasil Terhadap Keputusan Masyarakat Muslim Dan Non Muslim Menjadi Nasabah Pembiayaan Di PT Bank Muamalat KCP Stabat.
Novitasari, Q. D., & Hidayati, R. A. (2020). Pengaruh Citra Perusahaan, Kualitas Layanan, Suku Bunga, dan Promosi terhadap Keputusan Pengambilan Kredit Pemilikan Rumah Pada PT. Bank Tabungan Negara (Persero) Tbk Kantor Cabang Gresik. Jurnal Mahasiswa Manajemen, 1(01), 25. https://doi.org/10.30587/mahasiswamanajemen.v1i01.1229
Nurhakiki, S. (2022). Pengaruh Promosi terhadap Keputusan Menabung pada BMT Agromadani Rokan Hilir. Jurnal Ekonomi Syariah.
oktaviani, gita. (2024). PENGARUH PENGETAHUAN DAN BAGI HASIL TERHADAP KEPUTUSAN NASABAH MENABUNG PADA BMT INSAN MULIA KOTA PALEMBANG.
Prasetyo, S., Nugroho, D., & Alfiansyah, R. (2023). Pengaruh Citra Perusahaan terhadap Keputusan Nasabah di Lembaga Keuangan Mikro Syariah. Jurnal Manajemen Bisnis Islam, 145-157.
Rahayu, M., Pratama, S., & Susanti, N. (2022). Peran Promosi dalam Membangun Citra Lembaga Keuangan Mikro Syariah. Jurnal Manajemen Dan Pemasaran Syariah, 210–222.
Rahmawati, E., & Putra, A. (2023). Pengaruh Layanan terhadap Keputusan Nasabah yang Dimediasi Citra Perusahaan pada Lembaga Keuangan Syariah. Jurnal Manajemen Layanan Syariah, 155-167.
Rahmawati, E., & Setiawan, T. (2023). Pengaruh Bagi Hasil terhadap Keputusan Nasabah yang Dimediasi Citra Perusahaan pada Lembaga Keuangan Syariah. Jurnal Ekonomi Syariah Dan Keuangan, 213–225.
Rahmawati, E., Prasetyo, S., & Hasyim, M. (2023). Pengaruh Kualitas Layanan terhadap Brand Image pada Lembaga Keuangan Syariah. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 98-110.
Riki Yogi Yusnanto, Roby Setiadi, & Dumadi Dumadi. (2024). Pengaruh Kualitas Produk Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Manajemen, 2(8), 867–881. https://doi.org/10.61722/jiem.v2i8.2185
Romauli Situmeang, R. et all. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Promosi Penjualan Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pt Darul Umroh Haramain Medan. Jurnal Ekonomi Bisnis Manajemen Prima, 4.
rosita, dila. (2025). PENGARUH KUALITAS PELAYANAN, CITRA KOPERASI DAN BAGI HASIL TERHADAP KEPUASAN ANGGOTA KOPERASI BMT TRANS MEKAR SARI MANDIRI DI DESA MULYASARI KECAMATAN TANJUNG LAGO. In Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Raden Fatah Palembang.
Safra, marjani. (2023). PENGARUH BAGI HASIL, PROMOSI DAN KUALITAS PELAYANAN TERHADAP KEPUTUSAN NASABAH DALAM MENGGUNAKAN TABUNGAN MUDHARABAH (Studi Kasus Pada PT. Bank Syariah Indonesia, Tbk KC Ahmad Dahlan). In UIN ar raniry (Vol. 183, Issue 2).
Sari, Y., Suryani, D., & Santoso, P. (2022). Pengaruh Promosi terhadap Keputusan Nasabah dalam Memilih Produk Pembiayaan Murabahah di Koperasi BMT Bina Insan Sejahtera. Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Islam.
Sudirjo, F., Tawil, M. R., Muhammad, R., & ... (2023). Citra Perusahaan Sebagai Moderasi Pada Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas. Jurnal Ilmiah …, 07(02), 1–10. https://www.jurnal.stie-aas.ac.id/index.php/jie/article/view/9614
Susanti, D., & Fitriani, F. (2023). Pengaruh Layanan terhadap Keputusan Nasabah pada Lembaga Keuangan Mikro Syariah. Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 101-112.
TIM KOMUNIKASI PUBLIK. (2024). Sampai 2024, Pemkot Catat Ratusan Koperasi Aktif. Pemerintah Kota Pekalongan. https://pekalongankota.go.id/berita/sampai-2024-pemkot-catat-ratusan-koperasi-aktif-.html
Wahyuni, M., & Ningsih, A. (2024). Pengaruh Layanan terhadap Citra Perusahaan pada Lembaga Keuangan Syariah. Jurnal Pemasaran Dan Manajemen Syariah, 134–145.
| Properti | Nilai Properti |
|---|---|
| Organisasi | Universitas Muhammadiyah Pekajangan Pekalongan |
| umpp.pekalongan@yahoo.com | |
| Alamat | Jl. Raya Pekajangan No. 1A Kedungwuni Pekalongan |
| Telepon | (0285) 7832294 |
| Tahun | 2025 |
| Kota | Pekalongan |
| Provinsi | Jawa Tengah |
| Negara | Indonesia |